Magunknak kellett utánajárni

Janne Teller: Semmi

Provokatív, szívszorító, felkavaró – Janne Teller világhírű kisregénye kemény olvasmány nem csak kamaszok, de legalább ennyire (még inkább?) nekünk, felnőttek számára. Szikár, kopogó, közönyös mondatokból, egy húszas évei elején álló lány szenvedélytelen visszaemlékezéséből ordít az arcunkba a kérdés. Nem is elsősorban az egyértelmű, az újra és újra kiemelt kérdés, hogy mi az élet értelme, hanem talán még fontosabbként az, hogy tudunk-e erről bármi hiteleset mondani a felnőttkor küszöbén toporgó gyerekeinknek.

Az egyik nap olyan volt, mint a másik. És bár hét közben nem győztük várni a hétvégét, a végén mindig csalódtunk. Aztán hétfő lett megint, és kezdődött elölről az egész. Ez az élet, semmi több. Kezdtük megérteni, miről is beszél Pierre Anthon. És hogy a felnőttek miért úgy néznek ki, ahogy. És akkor is, ha megfogadtuk, hogy mi sose fogunk rájuk hasonlítani, pontosan ez lesz a helyzet. Pedig még a tizenötöt se töltöttük be.
Tizenhárom, tizennégy, felnőtt. Halott.

Az alaptörténet egyszerű. Egy nyolcadikos srácnak egy szép napon (történetesen az utolsó iskolaév első napján) beakad, hogy semminek semmi értelme, tenni sem érdemes hát semmit. Osztálytársai be akarják bizonyítani, hogy téved, aminek azt a módját eszelik ki, hogy halomba hordják azt, ami Valami – mindenkitől egy kis áldozat, valami, ami igazán számít. Lehetőleg ami a legjobban számít. És hogy ne legyen helye sumákolásnak, szabály is van: aki beszolgáltat, az nevezi meg a következő tételt a Fontos Dolgok Halmán.

Miután ez a keret összeáll, a történetben valójában nincs semmi meglepő, az történik, amit egy ilyen felállásból előre sejthetünk. A követelések egyre durvábbak lesznek. Az osztálytársakat legalább annyira a bosszú és másikkal való kiszúrás öröme hajta, mint a Szent Cél vak közönye. A gyűlölet erősödik, de nincs kiszállás, hiszen nincs már más, mint a közös, mindent eldöntő feladat. Ahogy nő a halom, úgy vesztik el a gyerekekek identitásukat, méltóságukat és ezzel együtt emberségüket. A siker pillanatnyi illúzója, média és hírnév, majd a végtelen üresség és a semmi maga: egyenes út az elkerülhetlen tragédiához. Didaktikusabb nem is lehetne.

És pontosan ettől megrázó az egész. Teller laboratóriumi körülmények között elindít egy billiárdgolyót, amely aztán végzi a dolgát. A legyek ura utánérzés elkerülhetetlen, csakhogy a lényeg a különbségben van: itt vannak felnőttek. Felnőttek, akik egy hirtelen – hiszen Pierre Anthon bedobta a követ a vízbe – hazugnak és üresnek tűnő jövő képviselői, és akik vakon végzik a rájuk osztott szerepet. Egy másik világ árnyszerű szereplői, akik tökéletesen alkalmatlanok arra, hogy válaszokat kínáljanak a legfontosabb kérdésekre – vagy egyáltalán csak felmérjék azok súlyát.

Jan-Johan gyorsan közéjük állt.
– Nem tehetünk panaszt sem az igazgatónál, sem Eskildsennél, se más felnőttél, mert akkor azt is el kellene mondanunk, miért panaszoljuk be Pierre Anthont. És akkor el kellene mesélnünk, miket kiabál utánunk. És azt nem lehet, mert a felnőttek nem akarják hallani, hogy tudjuk, hogy igazából semmi se valami, és mindenki csak úgy csinál, „mintha”. – Jan-Johan széttárta a karját, mi meg elképzeltük, hogy mindenféle szakértő, pszichológus és tanár akarna megvizsgálni és meggyőzni minket. Akkor pedig egy idő után föladnánk, és megint úgy tennénk, mintha lenne értelmük a dolgoknak.
Jan-Johannak igaza lehetett. Csak időpocsékolás lenne, és nem jutnánk vele semmire.

A történetbeli gyerekek, igen, kegyetlenek, hidegek és borzasztó dolgokat tesznek meg egymással és magukkal. De nem lehet nem sajnálni őket, nem lehet nem érezni rettenetes félelmüket és magányukat. Mi lehet 14 évesen annál félelmetesebb, mint rájönni arra, hogy a felnőttek világával súlyosan hibádzik valami, és senki nem segít meggyőződni az ellenkezőjéről? Magányosabb annál, mint hogy mindenáron bizonyítani kell, lesz valami igazán fontos az iskola kapuin túl is? Rémisztőbb annál, mint hogy Pierre Anthonnak esetleg igaza van?

Teller könyvét 2000-es megjelenése óta viták és ellentmondások övezik; előbb kitiltották a dán iskolákból, majd kötelező irodalommá tették ugyanott. Nem véletlenül. Van és lesz, akinek ez – a gyerekkor és az ártatlanság elvesztésének ilyen drasztikus szimbolikája – elviselhetetlenül sok. Mások szerint azonban (szerintünk is) nem megkerülhető kortárs. A Semmi gazdag könyv, tömérdek beszélgetnivalóval kamaszokkal, túl a felnőttkortól való szorongás és az egzisztencializmus kézenfekvő témáján is. Önálló rétege van itt a közösség-egyén örök problémájának, az eszközöket szentesítő célok nyomasztó dilemmájának, bátorság és gyávaság képlékeny határainak, emberség és méltóság feláldozása fájdalmas árának. Ne féljünk hát olvasni és kézbe adni, meghallgatni és beszélgetni, hátha mégiscsak közelebb kerülünk egy lépéssel az életnek ahhoz a bizonyos értelméhez.


Scolar, 2011
182 oldal
14+

Janne Teller leghíresebb műve, a Semmi súlyos filozófiai, erkölcsi és generációs problémákat boncolgató mű. Hatása példátlan volt Dániában: eleinte betiltották az iskolákban, majd a megjelenést követő évben (2001) váratlanul elnyerte a dán Kulturális Minisztérium Gyermekkönyv-díját – azóta kötelező olvasmány. A botránykönyv nemzetközi bestseller lett; 2008-ban megkapta a legjobb ifjúsági regénynek járó francia díjat (Le Prix Libbylit). Magyarországon évek óta hatalmas sikerrel játsszák a regényből készült ifjúsági előadást több színházban is.

„Semminek sincs értelme, ezt régóta tudom. Ezért semmit sem érdemes csinálni. Erre most jöttem rá.” Ezekkel a szavakkal hagyja el Pierre egy nap az osztálytermet. Osztálytársai erre elhatározzák, hogy nihilista társuknak bebizonyítják az ellenkezőjét. A terv szerint egy régi pajtában gyűjtenek össze mindent, aminek van értelme. De először csak egy fejetlen játékbaba, egy zsoltároskönyv, régi fényképek, elszáradt rózsaszirmok gyűlnek össze. Ezért a diákok azt találják ki, hogy mindenkinek valami számára különlegesen fontosat kell odaadnia…

Ami ártalmatlan játéknak indul, hamarosan kontrollálhatatlanná válik. Ekkor lépnek közbe a szülők és a rendőrség. Csak Pierre marad flegma. Kineveti a kamaszokat, akik ilyen áldozatokra képesek, csak hogy megtalálják az „értelmet“. Az osztálytársak éjszaka brutálisan bosszulják meg közönyét.

„Janne Teller novellája nem kevesebbről szól, mint az élet értelméről. Ez a könyv mély benyomást tesz az olvasóra, és további gondolkodásra ösztönöz.” (A Dán Kulturális Miniszter)

„Bárki olvashatja, mindenkinek szól – mint a legjobb gyermek- és ifjúsági könyvek általában.” (Politiken)

„Provokatív és állásfoglalásra késztető példázat.” (Publishers Weekly)

Ez is érdekelhet

adventi vasar 2024
Adventi Kollázs Vásár

2024. 12. 14. // Kollázs, Verőce
Idén is számíthattok ránk, már készülődünk, hogy ismét teremtsünk egy örömteli, családias alkalmat a karácsony előtti nagy gyűjtögető időszakban. Minden standunk mögött egy-egy szívek és kezek működtette műhely áll, így ha igazán kézből kézbe illő ajándékot, otthonodat vagy téged gazdagító földi jót keresel, itt találni fogsz.

alapozo silent book
a.lapozó meseklub: Silent Book szombat

2024. 11. 23. 11:00 // Róka úr könyvesbolt
Gyertek, és találjuk ki közösen, ennek a csodás SILENT BOOKnak, vagyis szöveg nélküli képkönyvnek (csendes könyvnek) a történetét! Ki lehet ez a tigris, és milyen kalandokba fog keveredni? Fejtsük meg, találjuk ki, meséljük el közösen!
Ajánlott életkor 5-8 éves.
Részvételi díj: 3000 Ft/gyerek

Vélemény, hozzászólás?
Előjegyzés Értesítünk, ha érkezik hozzánk ilyen termék. Kérjük, ehhez add meg az e-mail-címedet!